- Er worden meer relatief grote overnames gedaan op de overnamemarkt voor het midden- en kleinbedrijf, het aantal transacties met een waarde van 5 miljoen euro of meer steeg het afgelopen half jaar met 10 procent.
- De overnamemarkt toont een afvlakkende groei van 4 procent in de tweede helft van 2021, maar komt daarmee wel terug op het pre-Covid niveau.
- Ook blijk uit de Overname Barometer van platforms Brookz en Dealsuite dat bijna 60 procent van de overname-adviseurs denkt dat de markt in eerste helft van 2022 aantrekt of minimaal stabiel blijft.
- Lees ook: Rotterdams huurplatform HousingAnywhere groeit verder met overname in Frankrijk
De prijzen op de overnamemarkt voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) zitten in de lift. Het aantal MKB-bedrijven dat voor meer dan 5 miljoen euro is overgenomen, is in het tweede half jaar van 2021 met zo’n 10 procent gestegen. Tegelijkertijd daalde de kleinere deals, met een waarde van minder dan 2,5 miljoen, met 9 procent.
Dat blijkt uit de Overname Barometer, een periodiek onderzoek van overnameplatforms Brookz en Dealsuite naar de Nederlandse overnamemarkt. Brookz is het grootste overnameplatform voor voor MKB-bedrijven in Nederland en Dealsuite is een Europees platform voor overnameprofessionals.
In vergelijking met de eerste helft van 2021 worden er meer deals gesloten met een waarde van boven de tien miljoen euro. Het aandeel van deze categorie is met 5 procentpunt gestegen naar 16 procent in de eerste helft van dit jaar.
Dit maakt dat meer dan de helft van alle transacties in het tweede deel van 2021 een waarde van 2,5 miljoen euro of meer heeft.
Wat betreft de prijzen die voor MKB-bedrijven worden betaald, ligt het gemiddelde in de eerste helft van dit jaar op hetzelfde niveau als in de laatste zes maanden van 2021. Het gaat dan om bedragen van gemiddeld 4,85 keer de brutowinst (ebitda).
In de meeste sectoren blijven de betaalde overnameprijzen nagenoeg stabiel, behalve in de Detailhandel en de Horeca, Toerisme & Recreatie sector. Daar was het afgelopen halfjaar na twee jaar van dalende prijzen voor het eerst herstel zichtbaar.
Gemiddeld werd in de Horeca, Toerisme & Recreatie afgelopen halfjaar 3,4 de brutowinst (ebitda) betaald bij overnames en in de Detailhandel was dit 3,1 keer de brutowinst. Het duurst blijven MKB-bedrijven in de IT en softwareontwikkeling, waar gemiddeld 6,5 keer de brutowinst wordt betaald bij overnames.
Overnamemarkt terug op pre-Covid niveau door lichte groei
Liet het eerste halfjaar van 2021 nog een forse groei van het aantal kooptransactie (36 procent) en verkooptransacties (21 procent) zien, in de tweede helft van 2021 groeit de markt ligt met een 4 procent stijging van het aantal kooptransacties en 2 procent van het aantal aankooptransacties. Deze lichte stijging zorgt er wel voor dat het gemiddeld aantal verkooptransacties weer terug op het pre-Covid niveau ligt.
Op sectorniveau zijn in de Zakelijke dienstverlening, de sector Bouw en Installatietechniek en in de IT-dienstverlening & Software de meeste overnames gedaan.
Verder blijkt uit het onderzoek dat de vooruitzichten voor overnamemarkt in de eerste helft van 2022 positief zijn. Bijna 60 procent van de ondervraagde overname-adviseurs denkt dat de markt de komende zes maanden verder zal blijven aantrekken of op zijn minst stabiel blijft.
Nederlandse overnameprijzen laag in vergelijking met buurlanden
In vergelijking met onze buurlanden zijn Nederlandse MKB-bedrijven relatief goedkoop. Over alle sectoren heen worden er voor vergelijkbare bedrijven hogere overnameprijzen betaald dan in Nederland. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland wordt gemiddeld 20 procent meer betaald , in het VK & Ierland 12 procent en in Frankrijk 11 procent.
Het grootste verschil in de gemiddeld betaalde overnameprijs werd genoteerd in de sector Gezondheid & Farmacie. In deze sector is het verschil in verkoopprijs tussen Nederlands en het Verenigd Koninkrijk & Ierland maar liefst 35 procent.
Volgens Floyd Plettenberg, partner bij Brookz en Dealsuite, zijn deze prijsverschillen er mede de oorzaak van dat steeds meer buitenlandse investeerders en strategische partijen zich op de Nederlandse markt begeven. "Vanuit het perspectief van buitenlandse kopers zijn Nederlandse bedrijven relatief goedkoop. Dat maakt Nederlandse bedrijven extra aantrekkelijk voor hen. Maar het is ook interessant voor Nederlandse verkopers. Want in een onderhandeling hebben die buitenlandse kopers dus ook meer ruimte om boven de reguliere Nederlandse waardering te bieden."